0

 

Άρθρο γνώμης της Ειρήνης Βολή, Αναπληρώτριας γραμματέα του τομέα ναυτιλίας ΠΑΣΟΚ

Μια από τις πιο συνηθισμένες φράσεις στον ναυτιλιακό χώρο είναι «ότι δεν έχουμε το κατάλληλο/αναγκαίο προσωπικό». Είτε πρόκειται για το προσωπικό των πλοίων, είτε πρόκειται για σημαντικές θέσεις, αυτή η φράση φαίνεται να περιγράφει μια πραγματικότητα τόσο στην θάλασσα όσο (αν και λιγότερο) και στην στεριά.

Αν όμως αυτό, δηλαδή η έλλειψη προσωπικού, είναι το πρώτο δεδομένο υπάρχει και ένα δεύτερο, ότι η ναυτιλία δείχνει να μην αξιοποιεί επαρκώς τις δεξιότητες και τα ταλέντα ενός μεγάλου μέρους του εργατικού δυναμικού, δηλαδή τις γυναίκες. Ο ναυτιλιακός τομέας, ένας τόσο σημαντικός για την οικονομία, δυστυχώς παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανδροκρατούμενος. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το Ίδρυμα Ευγενίδητο 2017, οι γυναίκες αποτελούν το 18% του εργατικού δυναμικού στον κλάδο αυτό. Επιπλέον, η εκπροσώπησή τους, σε ρόλους λήψης αποφάσεων είναι ακόμη χαμηλότερη. Οι γυναίκες που εργάζονται στον κλάδο αντιμετωπίζουν εμπόδια και δυσχέρειες, στερεοτυπικές αντιλήψεις προκλήσεις που σχετίζονται με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, έλλειψη υποστήριξης και καθοδήγησης αλλά και μια (παρούσα σε πολλές όψεις της επαγγελματικής ζωής των γυναικών) αδιόρατη γυάλινη οροφή την οποία δεν μπορούν να υπερβούν στην βάση της προσωπικής τους αξίας.

Η ναυτιλία πρέπει γοργά να απομακρυνθεί από αυτές τις συμπεριφορές, όχι απλά γιατί δεν ταιριάζουν σε ένα μέλλον που έρχεται με ταχύτητα, ούτε καν για λόγους αρχής και ισότιμης αντιμετώπισης (που θα έπρεπε να υπάρχει, αλλά δυστυχώς σπάνια απαντάται). Θα πρέπει να απομακρυνθεί από αυτή την συμπεριφορά (και) για απολύτως ιδιοτελείς λόγους, δηλαδή για το συμφέρον του κλάδου και των επιχειρήσεων. Κάθε τομέας της οικονομίας χρειάζεται ανθρώπους με ταλέντα, δεξιότητες και γνώσεις, μπορεί στα αλήθεια η ναυτιλία να μην προσπαθεί να προσελκύσει τις γυναίκες με τα προσόντα και τις δεξιότητες που μπορούν να συνεισφέρουν στον κλάδο; Μπορεί στα αλήθεια η ναυτιλία να μην καταβάλλει κάθε προσπάθεια να προσελκύσει τις γυναίκες (και) στα πλοία όταν υπολογίζεται ότι θα υπάρχει έλλειψη περίπου 90.000 αξιωματικών παγκοσμίως ως το 2016, ενώ για να μπορέσει η Ελληνική ναυτιλία να καλύπτει τις ανάγκες της επαρκώς θα χρειάζονται περίπου 2500 αξιωματικοί κάθε χρόνο για τα επόμενα 20  χρόνια;

Η απάντηση είναι προφανής, δεν είναι όμως καθόλου βέβαιο ότι η ναυτιλία θα τα καταφέρει. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να ενδυναμωθούν οι γυναίκες μέσα στην ναυτιλία, να δημιουργήσουν πρότυπα και ιστορίες επιτυχίας (εδώ είναι σχεδόν ιστορική η ευθύνη των γυναικών που βρίσκονται στην ηγεσία ναυτιλιακών εταιρειών ακολουθώντας την οικογενειακή τους παράδοση, να ανοιχθούν σε άλλες γυναίκες και να τις εισάγουν σε ανώτερες θέσεις στον χώρο) πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς – εταιρείες, εκπαιδευτικά ιδρύματα, επαγγελματικές οργανώσεις αρχές –  αλλά και το κράτος να συνεργαστούν και να επιδείξουν δέσμευση.

Βήματα έχουν γίνει, για αυτό εξάλλου υπήρξε μια αξιοσημείωτη αύξηση 45,8% στον αριθμό των γυναικών ναυτικών από το 2015 στο 2021, τα απόλυτα νούμερα όμως εξακολουθούν να είναι μικρά. Είναι ώρα αυτό να αλλάξει, οι γυναίκες να προσθέσουν τα απαραίτητα νούμερα εργαζομένων στην ναυτιλία και η ναυτιλία να ανοιχθεί σε αυτές πέρα από τα στερεότυπα του παρελθόντος. Αυτό είναι ένα στοίχημα που ούτε η ναυτιλία, ούτε οι γυναίκες μπορούν να χάσουν.

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ 2023 & ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟ ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΟ 2024

Previous article

Συνάντηση Στέλιου Αγγελούδη – Σωκράτη Φάμελλου στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

More in top